Visie & missie

Wat wil een wereldwinkel?

Onze visie en missie zijn duidelijk:

eerlijke handel bevorderen en streven naar een rechtvaardige wereld

We willen consumenten bewust maken van de impact van hun aankopen.

We willen positieve veranderingen teweegbrengen in de manier waarop goederen worden geproduceerd en geconsumeerd.

Onze visie is een wereld waarin iedereen gelijke kansen krijgt om een waardig leven op te bouwen, ongeacht hun achtergrond.

De organisatie

Wereldwinkels zijn zelfstandige organisaties die gerund worden door vrijwilligers. Zij volgen de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de VN.

Wereldwinkels (zelfstandige stichtingen en verenigingen) werken regionaal en/of landelijk samen bij de ontwikkeling van marketing-communicatiemiddelen.

Samenwerking,
sponsoring en donaties

Wereldwinkels werken met vrijwilligers. De structuur van onze organisaties is uniek en daar zijn we trots op. Echter, om projecten uit te kunnen voeren waarmee we de producenten extra kunnen helpen zijn we op zoek naar sponsors, donateurs en samenwerkingspartners.

Geschiedenis

Op de UNCTAD conferentie in New Delhi, 1968, vroegen de derdewereldlanden om hun producten een vrijere toegang te geven tot de Westerse markt. Ze kregen nul op rekest.

De journalist Dirk Scherpenzeel riep na afloop op om ‘Derde Wereldwinkels’ te beginnen om toch iets te doen. Op 1 april 1969 opende de eerste wereldwinkel in Breukelen. Het doel was de wereldhandel te veranderen door de afzet van producenten in de derde wereld te vergroten, voorlichting aan het publiek te geven en politieke campagnes te voeren.

Er kwamen meer wereldwinkels en een Landelijke Vereniging van Wereldwinkels werd opgericht. In de jaren ’70 voerden de winkels veel actie. Van ‘Suriname vrij nu’ naast de boycotcampagne van Angolakoffie. Het eigenlijke werk kreeg nauwelijks aandacht: het verkopen van producten. In de jaren ’80 professionaliseerde de verkoop. Nu werken wereldwinkels met een winkelconcept zoals dat in de retail gebruikelijk is.